Beschilderen van ZIJDESATIJN?

en in de verf- en te verven massa

Beschilderen van ZIJDESATIJN?

Berichtdoor rosaline » wo sep 17, 2003 7:50 pm

heeft iemand ervaring met het beschilderen van zijdesatijn ?

ik zou graag de voering voor een mantel schilderen in shibori-techniek als volgt :
eerst verf ik de gehele lap in een lichte tint en daarna zou ik hem rond een buis winden met koordjes en samenduwen . dan de plooitjes met een donkerder tint schilderen.

mijn vraag is : kan deze techniek toegepast worden met tobasign en is satijn niet te zwaar voor deze technieK ?
rosaline

Berichtdoor rangi » do sep 18, 2003 10:51 am

Halo Rosaline,

Welkom in het forum voor textielkunst!

Rosaline schreef:kan deze techniek toegepast worden met tobasign en is satijn niet te zwaar voor deze technieK ?

Als het om 100% zijde gaat, is er geen probleem om je zijdesatijn te verven met Tobasign.

2 tips hierbij:
Wees voozichtig en breng niet té veel verf aan bij het schilderen van de plooitjes.

Na het schilderen van de plooitjes moet je wel geduldig wachten tot alles goed droog is vooraleer ze te openen. Het droogproces zal langer duren dan met andere, lichtere soorten zijde.

Veel schilderplezier + laat ons iets weten over het resultaat!
rangi

zijdesatign met Tobasijn

Berichtdoor R » do sep 18, 2003 9:03 pm

rosaline schreef:eerst verf ik de gehele lap in een lichte tint

Een heerlijke zinstrook. Ik merk op dat in het spaans 'tinte' verf/kleurstof/schijn betekent en 'tinto' rood (bij uitbreiding 'rode wijn'). Let dus op bij je kleurenkeuze want je lap zou weleens een bijzondere aantrekkingskracht kunnen uitoefenen op stieren of hun geslachtsgenoten. Je kan dan Torera spelen. Bij lap denk ik trouwens spontaan aan vlees. Verkrijgbaar bij de beenhouwer/slager. Vroeger thuis kon je ook een lap krijgen. Om je oren. De lap die jij wil versieren is evenwel een stuk tot in de kraag. Vooraf kundig geknoopt en gedoopt in een zuiders drankje.

R
R

Re: zijdesatign met Tobasijn

Berichtdoor Gast » do sep 25, 2003 6:29 pm

Een lap is een stuk stof of een klap. Van Dale gaat nog een stap verder. Een Lap is een bewoner van Lapland en een dronkaard. Een dronken lap.

Ronald schreef:De lap die jij wil versieren is evenwel een stuk tot in de kraag.

De Lap die jij wil versieren is evenwel een dronkelap. :|
Gast

Berichtdoor rosaline » di dec 16, 2003 10:55 am

ik heb uiteindelijk gekozen voor de techniek op blz 76 van het shibori-boek van yoshiko wada : ori-nui shibori, het tatewaku patroon. wat wil zeggen : golvende lijn.
eerste maakte ik een sjabloon van de boog die ik wilde afbinden. met behulp van dit sjabloon en een stuk patroonpapier ter grootte van de te verven stof, tekende ik alle lijnen op de juiste afstand, zoals ze op de stof moesten komen.
daarna legde ik de stof op het patroonpapier en tekende alle lijnen met potlood door op de stof.
de stof is zijdesatijn.
nu ik bijna klaar met het naaien van al die lijnen.
het was een geduldwerkje maar heerlijk om doen.
zelfs ongeverfd is het prachtig : door die kleine nerfjes die in boogjes over de stof lopen krijg je een verschillende lichtval op de satijnen zijde.
ik hoop dat ik het nu niet verknoei door de verven.

wordt vervolgd.
rosaline
rosaline

Berichtdoor rangi » wo dec 17, 2003 11:10 am

Beste Rosaline,

ik deel je plezier in het maken van 'een zacht beeldhouwwerk'.

Beginnend met het trage naaien van de vele geonduleerde lijnen, en vervolgd door het fronsen van iedere lijn.

Daarbij kan je als maker observeren hoe uit dat lijnenspel knappe vormen ontstaan.

Bedankt voor je bijdrage.
rangi

Berichtdoor rosaline » za dec 27, 2003 7:48 pm

waar een mens zoal zijn tijd mee verdoet .....

terwijl op de radio de top 100 van belgische makelij weerklinkt ben ik in mijn verfpotje aan het roeren..
mijn satijnen shibori met golvende lijnen is geverfd, gefixeerd, gespoeld, gestreken.

mijn dag is goed besteed.
ik heb de verhoudingen water, zout, verf, fixeermiddel heel secuur toegepast maar mijn zijde toch niet zo donker gekregen als ik wou.
hoe zou dat komen? ik heb nochtans de maximum concentratie verf gebruikt die in het recept voorkomt.
maar ik ben toch tevreden met het resultaat.
deze lap dient dus voor voering in een mantel. de snijdsels (wat een leuk woord) kan ik verdelen onder de belangstellenden. kerstcadeautje.
je adres doorgeven via mijn e-mail adres.
rosaline

Berichtdoor rita trefois » ma jan 05, 2004 8:58 pm

Beste Rosaline,
Ben even weggeweest...
Nu heeft het verhaal over je Lap (van welke nationaliteit hij mag wezen) een boeiend en inspirerend effect gemaakt op mijn textielprikkels.
Benieuwd om het resultaat te zien.
rita trefois

Berichtdoor rangi » zo maart 28, 2004 5:55 pm

Het Lap-verhaal krijgt bij deze zijn staartje, zijn strookje.

Afbeelding

Wij kijken met vervoering naar de door Rosaline geweven jas met zijden voering.

Voor de geïnteresseerde lezers doen we graag de toegepaste ori-nui shibori uit de doeken.
De volgende link toont het verfproces van een soortgelijke lap, stap voor stap.
rangi

Keer terug naar Handen uit de mouwen