Het gebruik van RESTVERF?

en in de verf- en te verven massa

Het gebruik van RESTVERF?

Berichtdoor lemmemieke » vr jun 04, 2004 10:21 pm

Na het verven van Maki-Age en Mokume werkstukken heb ik de indruk dat het verfbad helemaal niet uitgeput is.Er blijft nog zeer veel pigment achter in de vloeistof die nauwkeurig samengesteld werd.
Weet iemand of ik deze vloeistof,die dus niet alleen verf maar ook zout en fixeermiddel bevat, nog kan gebruiken? En zo ja, waarvoor? Of geef ik blijk van misplaatste zuinigheid?

Groetjes
lemmemieke

Berichtdoor rangi » za jun 05, 2004 11:32 am

Niets is hier misplaatst! Je vraag is integendeel bijzonder interessant.

Het feit dat men overblijft met een gekleurd verfbad en dit in tegenstelling tot andere verfbaden waar men bijna letterlijk de pigmenten zich ziet 'nestelen' in de vezel, heeft te maken met de 'substantiviteit' van de verfstof.

De substantiviteit is een eigenschap van de verfstof om zich aan de vezel te hechten in het verfbad. Let wel: zich hechten AAN de vezel is niet hetzelfde als een goede binding maken met die vezel. Slechts in dat laatste geval dringt de verf IN de vezel.

Bepaalde verfstoffen hebben een hoge substantiviteit d.w.z. dat ze zich snel en makkelijk aan de vezel hechten. Sommige zure verfstoffen hebben zelfs een dermate hoge substantiviteit bvb op wol, dat de gelijkmatige verdeling van de verfstof op de vezel problematisch kan zijn.

Een aantal reactieve kleurstoffen hebben een redelijk lage substantiviteit, ondanks hun extreem sterke (covalente) binding met de vezel. Daarom worden er additieven aan het verfbad toegevoegd, zoals zout, om de substantiviteit te verhogen. M.a.w. het zout helpt de verfstof zich vlotter te hechten aan de vezel.

Een verfbad met TobaSign verfstoffen - reactief van aard - zal bijgevolg gekleurd blijven omdat vele pigmenten hun weg naar de vezel niet vinden. Tegelijk gaan de verfstoffen die wél aan de vezel gebonden zijn een extreem sterke covalente binding aan mét die vezel.

Praktisch heb ik proeven gedaan om na het eerste TobaSign verfbad opnieuw textielstof in het verfbad (dat reeds zout en fixeermiddel bevatte) te dompelen. De stof werd vooraf bevochtigd, dan in het verfbad gedompeld en een tijdje in beweging gehouden. Nadien heb ik de stof 12 of meer uren in het verfbad gelaten.

Het gaat hier om resultaten die lichter van kleur zijn (verschilt van kleur tot kleur) en de aanverving is niet altijd egaal. Je krijgt een soort tie-dye effect (dit effect wordt overigens zichtbaarder naargelang er minder reserve is - hoe meer stof er gereserveerd is hoe minder je merkt dat de aanverving niet egaal is).
rangi

Berichtdoor lemmemieke » ma jun 07, 2004 6:01 pm

Dank U Rangi voor de duidelijke uitleg! Hier kan ik weer mee verder.
lemmemieke

Keer terug naar Handen uit de mouwen